Jubileumweek Harmonie St. Cecilia

Harmonie St. Cecilia uit Asten bestaat 125 jaar. Van 1 tot 9 juni presenteert de vereniging een bomvolle jubileumweek vol activiteiten van jong tot oud. Op het programma staan de spannende finale van de dirigeerwedstrijd Maestro (1 juni), een ouderenmiddag met medewerking van Pro et Contra (2 juni), een optreden van Bart de Rijk voor alle basisschoolkinderen (3 juni), een bijzonder optreden van de Kapel van de Koninklijke Luchtmacht (7 juni), een spetterende DrumXplosion met Bart de Rijk (8 juni) en als afsluiting een brunch voor alle leden, oud-leden en partners (8 juni).

Dat de jubileumweek start op 1 juni is niet toevallig, want op 1 juni 1894 werd Harmonie St. Cecilia officieel opgericht. 125 jaar later bindt de vereniging zo’n 150 muzikanten aan elkaar en telt de vereniging vijf orkesten. Al deze orkesten zullen hun bijdrage leveren aan de jubileumweek om zo heel Asten te trakteren op muziek.

Finale Maestro 2019 (1 juni)
Voor de derde keer wagen vijf bekende Astenaren zich aan een van de grootste muzikale uitdagingen uit hun leven: het dirigeren van een echt orkest. Roel Ermers, Karin van Tilburg, Nils van Hoek, Joyce van de Burg en Arian Verrijt presenteren zich op 1 juni als echte Maestro’s op de bok voor het A-orkest. Al weken zijn ze aan het repeteren om alle maatsoorten, overgangen en passages met solist onder de knie te krijgen. Elke Maestro dirigeert een orkestwerk en een werk met solist. De solisten zijn Maud van den Boomen, Ellis Kuijpers, Levi Hoefnagels en Anne-Sophie Gerards. Na twee voorrondes staan de dirigenten in spé erg dicht bij elkaar op het scorebord, dus het wordt een spannende finale. De finale van Maestro wordt gehouden in gemeenschapshuis De Klepel en begint om 20.00 uur. Kaarten kosten 10 euro.

Ouderenmiddag (2 juni)
Speciaal voor alle Astense ouderen verzorgen de jeugdorkesten van de harmonie een optreden. Zij werken hiervoor samen met de Astense cabaretgroep Pro et Contra, bestaande uit Leo van Bussel, Joep Martens en Jan Geven. Het concert begint om 14.00 uur en wordt gehouden in gemeenschapshuis De Klepel. De toegang is gratis.

Afsluiting scholenproject (3 juni)
De jeugd heeft de toekomst! Ter gelegenheid van haar jubileum heeft de harmonie een lessenpakket samengesteld dat is aangeboden aan alle basisscholen in Asten. Vol enthousiasme zijn de basisschoolkinderen aan de slag gegaan met de nieuwe muzieklessen. De feestelijke afsluiting van dit scholenproject is een optreden van Bart de Rijk (onder andere bekend van de New Kids) en zijn trio Het Comité Orkest. Alle basisschoolkinderen komen voor deze afsluiting naar gemeenschapshuis De Klepel toe.

Optreden Kapel van de Koninklijke Luchtmacht (7 juni)
De Kapel van de Koninklijke Luchtmacht is een van drie militaire harmonieorkesten van Nederland. Op 5 mei verzorgden ze nog het traditionele 5-meiconcert op de Amstel in aanwezigheid van koning Willem-Alexander en koningin Máxima; nu komen ze naar Asten toe speciaal voor het 125-jarige jubileum van de harmonie! Het orkest, dat in haar vaste bezetting is uitgebreid met gitaar, toetsen, basgitaar/contrabas en drums, speelt vooral popmuziek, jazz en filmmuziek en werkt regelmatig samen met gastartiesten. Het concert in Asten is een van de relatieconcerten die het orkest geeft in regio’s rondom vliegbases. Het concert begint om 20.00 uur en wordt gehouden in gemeenschapshuis De Klepel. De toegang is 10 euro.

DrumXplosion met Bart de Rijk en Het Comité Orkest (8 juni)
Grootse concerten neerzetten met veel slagwerkgeweld is wel aan de slagwerkgroep van Harmonie St. Cecilia besteed. Zo werkten ze in het verleden al eens samen met Cesar Zuiderwijk. Nog niet eerder maakte de slagwerkgroep een theatervoorstelling, dus toen hun dirigent Rob van der Sommen met het idee kwam reageerden de slagwerkers meteen vol enthousiasme. Samen met theatermaker Bart de Rijk (bij het grote publiek vooral bekend door zijn rol als politieagent in New Kids) en zijn trio Het Comité Orkest presenteert de slagwerkgroep een theaterspektakel vol circus- en top2000-nummers. Verwacht geen rechttoe rechtaan vertolkingen van bekende nummers, maar eerder een georganiseerde chaos vol entertainment, cabaret en muziek. DrumXplosion wordt gehouden in gemeenschapshuis De Klepel en begint om 20.00 uur. Kaarten kosten 10 euro.

Jubileumbrunch voor leden en oud-leden (9 juni)
De jubileumweek wordt feestelijk afgesloten met een brunch voor alle (oud-)leden, ereleden en (oud-)bestuursleden van Harmonie St. Cecilia. Onder het genot van een lekker hapje eten kunnen in een ontspannen sfeer herinneringen worden opgehaald aan alle mooie evenementen die de vereniging heeft beleefd. Alle (oud-)leden, ereleden, (oud-)bestuursleden en hun partners zijn welkom op de brunch. Omdat er in de loop der jaren vele muzikanten en bestuurders de revue hebben gepasseerd, is het onmogelijk om iedereen persoonlijk te benaderen. De brunch wordt gehouden in de oranjerie van Museum Klok en Peel en duurt van 11.00 tot 14.00 uur. Vooraf aanmelden is verplicht. Dit kan bij Marjelle Berkers via adm@harmonieasten.nl of 06-22050579. Voor partners wordt een bijdrage van 10 euro gevraagd.

Kaartverkoop
Kaarten voor de finale van Maestro, het concert van Kapel van de Koninklijke Luchtmacht en DrumXplosion (allen 10 euro per stuk) zijn verkrijgbaar bij de Primera en VVV in Asten.